Bank Pekao: Nastroje małych i mikro firm nieco pogorszyły się w 2016 r.

Aktualności

Nastroje polskich małych i mikro firm nieco osłabły w 2016 r. względem poprzedniego roku, wynika z siódmej edycji raportu "Raport o sytuacji mikro i małych firm", przeprowadzonego przez Bank Pekao. Ogólny Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm Banku Pekao spadł o 1,6 pkt proc. do 96,7 pkt w 2015 r. Niemniej jednak był to drugi najlepszy wynik w okresie ostatnich 7 lat (+3 pkt powyżej średniej z lat 2010-2015).

Wskaźnik koniunktury osiągnął najwyższe wartości w branżach: usługowej - 97,6 pkt, budowlanej - 97,4 pkt, produkcyjnej - 96,9 pkt.

"Drugi rok z rzędu zmniejsza się dystans pomiędzy tymi branżami a handlem (95 pkt). W układzie wojewódzkim najlepiej sytuację swoich firm oraz otoczenia gospodarczego ocenili przedsiębiorcy z województwa małopolskiego (98,5 pkt) i podkarpackiego (98 pkt)" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

W 2016 roku 18% ankietowanych przedsiębiorstw prowadziło w okresie ostatnich 12 miesięcy działalność eksportową, co oznacza wzrost o 3 pkt proc względem 2015 r. Przedsiębiorcy wysoko również ocenili przychody z eksportu, a średnia ocena przychodów z eksportu jest o 8 pkt wyższa od oceny całkowitych przychodów.

"Prognozy na 2017 r. są optymistyczne - 19% przedsiębiorców planuje sprzedaż towarów i usług zagranicą, a przychody z tej działalności powinny być wyższe niż w roku 2016 r." - czytamy w komunikacie.

Wskaźnik dostępności finansowania zewnętrznego osiągnął poziom 99,1 pkt. W ub. roku 28% mikro i małych firm korzystało z finansowania zewnętrznego działalności bieżącej o 2 pkt proc. więcej niż w 2015 r., tj. największa do tej pory liczba przedsiębiorców.

"Niemal co druga mikro i mała firma (49%) realizowała projekty inwestycyjne w ciągu ostatnich 12 miesięcy - to wzrost o +3 pkt proc. w ciągu roku i aż o +9 pkt proc. w ciągu dwóch lat" - czytamy w raporcie.

Badanie pokazało, że wzrosły również nakłady inwestycyjne: wartość 56% zrealizowanych inwestycji wyniosła od 10 do 100 tys. złotych tj. o 2 pkt proc. więcej niż w 2015 r., a wartość 18% inwestycji przekroczyła 100 tys. złotych tj. wzrost o 4 pkt proc. niż w 2015 r.

"Na przestrzeni ostatnich kilku lat małe i mikro firmy okrzepły i umiejętnie konkurują na rynku. Myślą o rozwoju i poprawie efektywności działania, o czym świadczy rosnąca trzeci rok z rzędu liczba inwestujących firm oraz wielkość nakładów inwestycyjnych. Korzystne warunki makroekonomiczne, dobra dostępność finansowania zewnętrznego oraz duże potrzeby inwestycyjne pozwalają zakładać, że rosnąca aktywność inwestycyjna mikro i małych firm będzie w kolejnych latach podtrzymana " - powiedział wiceprezes Banku Pekao Grzegorz Piwowar, cytowany w komunikacie.

Najczęściej inwestowały firmy w sektorze produkcji - 55,5%, w budownictwie - 54,9% firm, a następnie w usługach - 49,8% i handlu - 41,4%.

Badanie wykazało, że cele inwestycyjne przedsiębiorców to poprawa efektywność (56%), wymiana środków trwałych (42%) oraz w odpowiedzi na popyt na produkty i usługi firmy na rynku (19%).

Wyzwaniem dla firm pozostaje zwiększenie innowacyjności. Innowacje produktowe w ostatnich 12 miesiącach wdrożyło 24% firm, a innowacje procesowe - 17% firm, wykazał raport. W 2016 r. wartość 11% projektów innowacyjnych przekroczyła 100 tys. złotych, vs. 5% w 2015 r.

"Wobec dużej konkurencji na rynku, rosnących oczekiwań i wymagań klientów oraz naturalnej dla mikro i małych firm elastyczności w dostosowywaniu się do sytuacji na rynku, należałoby oczekiwać, iż wskaźniki innowacyjności w grupie najmniejszych przedsiębiorstw będą wyższe. Zwiększenie innowacyjności to zadanie i wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. Czynnikiem wspierającym powinna być większa skłonność firm do korzystania z finansowania zewnętrznego oraz wykorzystanie dedykowanego wsparcia w ramach środków unijnych i rozwiązań krajowych" - ocenił Piwowar.

Inwestycje dokonywane przez przedsiębiorców w kapitał ludzki dotyczyły głównie obszarów związanych z nauką języków obcych (26%), specjalistyczną wiedzą związana z prowadzoną działalnością (25%), marketingiem i reklama (24%) oraz informatyką (18%). Nakłady na kształcenie właścicieli i pracowników firm nie są duże - jedynie w 25% badanych przedsiębiorstw roczne wydatki przekroczyły kwotę 2 tysięcy złotych, podkreślono w materiale.

Respondenci badania ocenili pozytywnie otoczenie biznesowe. "Warto podkreślić, że po raz pierwszy wszystkie obszary związane z otoczeniem biznesu zostały ocenione na ponad 100 punktów: usługi świadczone przez lokalną administrację (104 pkt), usługi doradcze banków w zakresie kredytów (103 pkt), uciążliwość kontroli (101 pkt) oraz korzyści z przynależności do organizacji biznesowych (100 pkt)" - czytamy dalej.

Raport został przygotowany na podstawie wywiadów telefonicznych prowadzonych we wrześniu i październiku 2016 roku z właścicielami prawie 7 tysięcy mikro i małych firm.

(ISBnews)

Wiadomości
BM Reflex: Ceny paliw na stacjach spadną, głównie dzięki promocjom operatorów

Z analizy cen hurtowych paliw wynika, że możemy oczekiwać obniżek cen detalicznych, zwłaszcza oleju napędowego, ale zdecydowanie więcej korzyści przyniosą ...

Jaki dysk SSD do gier wybrać? Poradnik zakupowy

Dysk twardy to jeden z najważniejszych elementów każdego komputera. Przy zakupie nowego sprzętu warto więc poważnie zastanowić się nad tym, ...

Jak obniżać koszty w handlu międzynarodowym, czyli o kursie dolara i innych walut

W dzisiejszym świecie normą jest, że kursy walut ulegają wahaniom. Świetnym przykładem jest kurs dolara do złotego. Jeszcze w 2022 ...

Opanuj HTML i CSS z GoIT: Podstawy projektowania stron internetowych

Zastanawiasz się nad nauką HTML i CSS? Rozważ kurs GoIT - twój kompletne źródło wiedzy o projektowaniu stron internetowych. Odkryj ...

Co musisz wiedzieć o zdolności kredytowej?

Jak powszechnie wiadomo, zdolność kredytowa to pojęcie, które jest nieodłącznym elementem każdej decyzji związanej z zaciągnięciem kredytu.  Bez względu na to, ...

Konto oszczędnościowe - jak wybrać najlepsze?

Konto oszczędnościowe to jeden z popularnych dodatków do rachunków osobistych, z którego korzysta wiele osób. Jest tak samo popularny, jak ...